محمد سعید صالحی فیروزآبادی - در مورد 11 سپتامبر دو گونه می توان سخن گفت: .................می توانیم از هم زمانی حادثه 11 سپتامبر با پایان  رونق اقتصاد  ایالات متحده آمریکا و شروع  رکود اقتصادی در آن کشور برای خودمان  ساختمانی از تحلیلهایی را ببافیم که ثابت کننده تئوری توطئه و نقش داشتن خود آمریکاییها در آن انفجارات باشد.

با این تحلیلها شاید  به هوشمندی خودمان آفرین بگوییم . و کسانی که در دور و بر ما هستند و مخارج تجملات زندگیشان با به به گفتن و ستایش از ما تامین می شود ، ما را به خاطر تیز هوشیمان بستایند .

اما به یقین این گفته ها در اکثریت جامعه آمریکا و اروپا ایجاد تاثیری نخواهد کرد.سیاستمداران  آمریکایی  و اروپایی نه تنها توانایی مدیریت این نوع افکار را دارند ،بلکه ثابت کرده اند در پاتک زدن به ما  وانگشت گذاردن و برجسته کردن مشکلاتمان  توانا می باشند.

  با آدمهایی سر و کار داریم که از جنس خودمان می باشند . و قدمت تجربه و دانششان در اداره  افکار عمومی صدها سال بیشتر از ما می باشد.

اما در حادثه 11 سپتامبر چند واقعیت بسیار روشن وجود دارد . اطلاعاتی که تاکید بر روی آنها می تواند هم برای آنها عبرت آموز  وهم  برای منافع مشترک بشری  پر بار باشند. تاکید بر این آگاهیها می تواند چشم انداز جدیدی را بر روی ما بگشاید.  این واقعیتها چنین هستند:

کسانی که این عملیات را انجام دادند کسانی بودند که :

1- دولتهایشان بیشترین دوستی و نزدیکی  را به ایالات متحده  و کشورهای غربی داشتند.

2-دولتهایشان  ابتدایی ترین آزادیهای مردم سالارانه  و انتخابات را  از مردمشان دریغ کرده بودند.

3- ومردم این کشورها از حمایت بدون قید و شرط ایالات متحده از اسراییل  خشمگین بودند.

کشورهای غربی و ایالات متحده آمریکا  با حمایت از نظامهای خودکامه ای که مهمترین هنرشان تربیت انسانهایی پر از نفرت بود و با مشروعیت زدایی از آن دولتها،هزینه سنگینی را برای ساختن اسراییل قدرتمند و تسلط بر چاههای نفت منطقه پرداخت نمودند.

این هزینه همانا انفجارهای 11 سپتامبر و بر زمین ریختن خون شهروندان بیگناه آمریکایی بود. پذیرش سهم و نقش ایالات متحده  آمریکا و کشورهای غربی و تمدن مسیحی  در فاجعه 11 سپتامبر ما را به سوی جهانی امن تر رهنمون خواهد ساخت.

 


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا